Tanácsok hosszú utazáshoz

Egy hosszabb utazás tervezésénél sok szempontot kell figyelembe venni. Talán az egyik legfontosabb,
a MIVEL kérdése. Repülővel? Busszal? Vonattal?
Nyilvánvaló(nak tűnik), hogy A-ból B-be a leggyorsabban repülővel tudunk eljutni. Ez azonban csak 300 km felett igaz.

Néhány tanács a repülős utakhoz:

Jobban megterheli a szervezetünket a légnyomás különbsége. A sok ülés és a kevesebb oxigén lábdagadást, zsibbadást okozhat, ezért idősebb korosztálynak a kompressziós harisnya javasolt. 2 óránként kötelező járni egyet. Ugyancsak érdemes rákérdezni a trombózis szurira a háziorvosnál. A ritkább oxigénkoncentráció miatt, egy hosszabb repülőút után bizony fáradtnak fogjuk magunkat érezni, majdnem mindegy, ez hogy reggel vagy este indulunk. Nagy időeltolódásnál jobb a reggeli érkezés. Bár aznap biztos, hogy ki vagy nyuvadva de ezzel a pusztító nappal le is tudtad többé kevésbé a Jetlaget. Esti érkezésnél, amikor le kell feküdni azonnal… Na ott néhány napig esélyes, hogy görgeted magad előtt a Jetlaget.

 
A repülőgépen a levegő páratartalma is alacsonyabb a megszokottnál, ezért fontos a folyadékpótlás. Transzatlanti járatokon a folyosó végén általában van folyadék, amolyan önkiszolgáló. Jó praktika, hogy üres flakont vagy kulacsot megtöltöd ivóvízzel reptéren. UFB-k (ezt mástól hallottuk) kis szörpöt is át tudnak hozni a biztonsági ellenőrzésen (100ml alatt).
Komfortérzésünket fokozhatjuk nyakpárna használatával. A nyakpárnát nemcsak nyakra teheted. Hosszú repcsi utaknál, bizony derék és ülés közé is jól jöhet.
Amennyiben félsz a repüléstől, csak annyi, hogy egy repcsi sem maradt fenn még. Egy altató jól jöhet, de akár egy felestől vagy sörtől tán még jobban is alszol. Kettőt nem igazán jó kombinálni. A másnak felírt, sógortól elkért nyugtatót a repcsin kipróbálni nem legokosabb ötlet. És volt már aki szívritmusszabályozó pirulákból szedegett be…. Nem a bevett gyógyszertől repül a repcsi  balesetmentesen…
Egyes járatokon lehet repetázni borból és sörből, de a prémium aranykártya is tartogatja azt a lehetőséget, hogy őszintére idd magad. Ez nem túl jó ötlet. Mondjuk pisilni sem akkor mehetsz amikor szeretnél. Meg nincs is visszataszítóbb a horkantgató, útitársa vállára fejet hajtó, benyomott turistánál. Ugye?

Ha vonattal utaznál (éjszaka)

Kb. 100 budget túrát csináltunk már éjszakai ülőhelyen utazva. Állíthatjuk, hogy a dolog működik. Senki nem halt bele. Nyilván, árban ez a legolcsóbb. (Valamit, valamiért elve ?), azért minimális ráhangolódást igényel.
A vonat ülőhelyeivel kapcsolatban (elfogultan) megjegyeznénk, hogy mind repcsi, de főleg a busz üléseinél kényelmesebb megoldás. Az is igaz, hogy a vonatos fekvőhelynél kényelmetlenebb. Ülőhelyes fülkéknél, a világtást nem kapcsolják le a folyosón így – ha éjszaka utazol – nehéz pihenni, kipihenten érkezni.
Valahogy a vonattársaságok esetenként szeretik lefagyasztani az utasokat nyáron, így egy törölközőt nem árthat az ablak melletti légkondi nyílásra rátenni. Már amennyiben nem akarsz beállt nyakkal/vállal, reggel derékból nézni az útitársakra.
Fekvőhely kapcsán érdemes megjegyezni, hogy első éjszaka azért, nem mindig megy az alvás az új környezeteben. A 2. éjszaka mind az ülő mind a fekvőhely esetében már ilyen panaszokat nem hallunk.
Fekve kétféleképpen utazhatsz a vonattársaságoknál. Az egyik a 4-6 ágyas Couchette (kusett) a másik az 1-3 ágyas fekhely (Berth). Az ágyakat este, a kalauz bácsi egy varázslattal kinyitja a falból, aztán reggel meg visszacsukja, mert nappal jobb ülve utazni. Civilek (nem vasutasok) hajlamosak ezeket a fekhelyeket gyertyafényes saját zuhanyzóval rendelkező lakosztályoknak gondolni (az az Orienten van, 1,6 millió forint /útért). Tehát ha ilyet rendelsz tudd hogy: meg kell osztani a helyeket másokkal (idegenekkkel is) saját fülkét nem tudunk neked rendezni. A fülkében csomag és közlekedési helyek korlátozottak, nincs tánctér a közepén. Ez fülke fekvésre, alvásra alkalmas.
A kalauz, a kocsikísérő az esetek többségében felszálláskor elveszi a jegyeket, így az EU-ban jellemzően már nem kell határátlépéskor számítani ébresztőre. A kísérőtől vásárolhatsz sört, felest vizet, bár jobban jársz, ha valahol a városban veszed meg ezeket az innivalókat. Bizonyos konstrukcióban viszont már adnak vizet, de reggelit is. Ha leszállsz ne feledd el visszakérni a jegyed.

Ha a buszos utazást válaszod (éjszaka)

A buszon alvás egy eszköz, amellyel olcsón eljuthatsz egy olyan helyre, ahol eddig még nem jártál. Olcsó! De mindössze néhány ezresért felejtsd el a személyes tér fogalmát! Nehéz megtalálni azt a testhelyzetet, amelyben órákig kényelmes lehet üldögélni. Azért állító karok közül keresgélj egy helyesebbet. Némelyik ülést ki lehet mozdítani éjszaka a folyosó irányába így kicsit több tér jut az egymás mellett utazóknak. 
Mindhárom esetben érdemes még utazás előtt ellenőrizni, illetve a csomagba készíteni:
Új okosság az elektronikus jegy bizonyítási eljárása lemerült vagy net nélküli telefonnal. Tudod, amikor a nyelvet nem beszélő magyar pantomimezik a kallernek és magyarázza, hogy bizony megvette a villanyjegyet (ezt egy cuki hetvenestől hallottuk ? )de lemerült a telefonja és töltője sincs. Szóval nincs mit bemutatni, de ő megvette. Szóval mindet másolj le és nyomtass ki. Fényképezd le, küld el magadnak e-mailben. Telcsi működjön, net legyen.
Jegyek, iratok könnyen elérhető helyen legyenek, ne a felszálláskor kelljen keresgetni azokat. Szigorúan testen viselt tartóban tartsd az irataidat, értékeidet. Ez nem a kézipoggyász, abban az uzsit tartjuk, meg napi túracuccot. Ezt mindig tartsuk magunk mellett.
Okos eszközök, powerbankok legyenek feltöltve. Bár a legtöbb utazási eszközön már lehetőség van tölteni ezeket. 
Szemmaszk, füldugó, helyett jobb egy fülhallgató, kizárni a zavaró tényezőket.
Nyakpárna a komfortérzetünk fokozására. (létezik már felfújható változat, ami kis helyet foglal). Explorernél is megkaphatod néha.
Rágcsa és víz mindig legyen nálunk.
Frissítő kendő sokat dob az ember hangulatán, ha nincs tisztálkodási lehetőség. Egy szappanos arcmosás nagyon sokat dobhat komfortérzeteden.
Ha ezekkel megvagyunk, nincs más dolgunk, mint útra kelni!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük