Kedves Túrázók
Túráinkon a vonatozások jellemzően -a takarékosság jegyében – ülőhelyen történnek. Velünk vagy nélkülünk egyre többen választják az éjszakai fekhelyes vonatokat túráinkon. Nő a problémák, panaszok száma (melyek jórésze tájékozatlanságra vezethető vissza), ezért hiánypótló műként próbálunk még teljeskörűbb tájékoztatást adni. Fogadjátok szeretettel az alábbi gyakorlati összeállítást. Reméljük a nem velünk utazók is haszonnal forgatják.
Hogy néz ki egy ilyen kusett?
A fekhely/kusett egy olyan fekvő alkalmatosság, ahol fekve utazhatsz az éjszakai vonatokon és pont. Nettóban ennyi! Sem több, sem kevesebb. Nem vasutasok, hajlamosak ezeket a fekhelyeket gyertyafényes, saját zuhanyzóval rendelkező lakosztályoknak gondolni (az az Orienten van, 1,6 millió forint /útért). Az is igaz, hogy széles látószögű kamerával lehet csak egy ilyen fülkét lefényképezni, az pedig kicsit csal. Pedig jó egyszerűen fogalmazva, a kusett pont ugyanaz, mint egy ülőfülke az egri gyorson, csak itt feküdni tudsz, abban meg ülni.
Én 50 vagyok, de már a szüleim is utaztak kusettel. Maga a konstrukció 150 éves találmány. Előtted is utaztak vele emberek és utánad is fognak. Oroszországban, van, aki egy egész hetet is leutazik egy ilyenben. Ha te viszont még nem utaztál ilyennel, indulás előtt mindenképp tájékozódj a fülkék megosztásáról, feltöltéséről, a fülkében rendelkezésre álló helyről!!
Fekve kétféleképpen utazhatsz a vonattársaságoknál.
Az egyik a 4-6 ágyas Couchette (kusett) vagy fekhely
a másik az 1-3 ágyas háló (Berth).
Nemzetközi kitekintésben vannak 2 emeletes, termes, és szőnyegen alvós verziók is, de az már egy másik cikk….
A fülkékben 2 sor 3 emeletes ágy van. A középsőre és a legfelsőre létrán kell felmenni.
A fülkékbe éjszaka be kell zárkózni (mindkét zárral).
Értékeket tilos a párna alá tenni (legjobb a ruha alatti pénztárca, erszény), de legalább legyen hozzád rögzítve.
A fekhelyekhez ágynemű jár, ágyazni magadnak kell. Ha nyakfájós vagy, egy kispárna jól jöhet még. Pl. Oroszországban neked kell előkészíteni a következő felszállónak a fekhelyet (de legalább rendben elhagyni).
A felsőbb ágyakhoz vagy biztonsági öv tartozik, vagy felhajtható keret. Ne feledd használni.
Az ágyakon gurulós dolgokat ne hagyj, ellenkező esetben fékezéskor könnyen valakinek fején landolhat. Ugyanez a helyzet a nehéz csomagok leadogatásánál is. Könnyen orrba kínálhatsz valakit a csomagoddal, ha nem figyelsz.
Éjszakára átöltözhetsz. A pizsama… Na az gáz
Reggel nagy roham várható a klotyó környékén, viszont vannak mosdók is. A WC-ben ne túl sokáig időzz! Másnak is szüksége lehet rá, esetenként sürgőssen. Ha olyan az ügy, használd inkább a mosdókat.
A kusettes vonatokat hamarabb betolják. A kalauz, a kocsikísérő az esetek többségében felszálláskor elveszi a jegyeket, így az EU-ban jellemzően már nem kell határátlépéskor számítani ébresztőre. A kísérőtől vásárolhatsz sört, felest vagy vizet. Bár jobban jársz, ha valahol a városban veszed meg ezeket az innivalókat. Bizonyos konstrukcióban viszont már adnak vizet, de reggelit is.
Ha leszállsz, ne feledd el visszakérni a jegyed.
Egyebekben az éjszakai utazással kapcsolatos teljeskörű információkért, szíveskedjetek a MÁV-START-ot keresni, mivel jórészt ők közlekedtetik ezeket a vonatokat.
- MÁV-START fekvőhelyes kocsik
- Nightjet Liegewagen
- Fekvőhelyes kocsi – Wikipédia
- Európai éjszakai vonatok
- Couchette car – Wikipedia
+1 https://www.seat61.com/sleepers.htm
A kusett nem modellezi az otthoni viszonyokat, így első éjszaka azért nem mindig megy az alvás az új környezetben. Egyes vonatok csak ülőhellyel közlekednek, itt nem mellőzhető a fekhelyes kocsi. Elsősorban szerény igényekkel bíró vonatozóknak. Akiknek dagad a lába, gerinc, mozgásszervi problémái vannak, azoknak érdemes egy próbát tenni. Egyébként mindenkinek, aki megérti működését, elfogadja, hogy ez ilyen.
Kiknek nem: Legyen ezentúl fő szabály, ha nem ismered, ne válaszd légy szíves! Örök elégedetlenkedőknek, takarékoskodóknak. Civilek, kérjük fontolják meg. 180-185 cm felett és 100 kg felett már átgondolandó.
A fekhely igénylését a túrára jelentkezés alkalmával kell jelezni. Tehát aki kusettet szeretne, azt csak és kizárólag az alábbiak szerint tudjuk neki rendezni:
- Az egyesület önköltséges fekhely igényt legkésőbb a túra indulása előtt 3 hónappal beérkezett jelentkezésekkel együtt fogad.
- A fekhely díját, a felmerülés időpontjában kell fizetni.
- Mi csak 6 személyes, megosztott, koedukált kusettet tudunk neked rendezni.
- Meg kell osztani a helyeket másokkal: idegenekkel is, és fiúk és lányok is utazhatnak fülkében. Ezzel semmi gáz, mivel az egri gyorson is utaznak mások a fülkében.
- Saját fülkét nem tudunk neked rendezni, azt magadnak kell.
- Nem lehetséges az üres helyek megváltása sem, mivel a kalauz menetközben, eladhatja az el nem foglalt helyeket.
- Ha fülkében induláskor négyen vagytok, ez nem jelenti azt, hogy útközben éjszaka nem szállnak oda fel mások.
- A fülkében a csomag és a közlekedési helyek korlátozottak. Ha mindenki, nagybőrönddel jön, lesznek rakodási gondok. Viszont soványabb bőröndök az ülés alá is beférnek és a közlekedő folyosó fölé is lehet pakolni (ezt egyébként látni jobb lenne, hogy hogyan néz ki).
- A fülkében, mivel belógnak az ágyak, egy kis közlekedési folyosó van, nincs tánctér a közepén.
Amit nem tudunk, nincs ráhatásunk, azaz utazz inkább ülővel:
- Nincs fülkekedvezmény, privátfülkét magadnak kell rendezned!
- A 4 ágyas kusett, -háló és női kusett rendezését (helyfoglalási nehézségek miatt) nem vállaljuk a jövőben.
- A kocsikat nem az egyesület közlekedteti, nem mi építettük, így bármilyen panasszal a közlekedési vállalathoz tudtok fordulni. Ebben segítünk.
- Ez a fülke fekvésre, alvásra alkalmas, ülni nem mindig lehet benne.
- Ha nem vagy biztos abban, hogy neked a kusett jó, akkor válassz ülőhelyet inkább! Ha már választottad, nem cserélheted menetközben ülőhelyre.
- Magunk, a helyeket próbáljuk legjobb tudásunk szerint elosztani, de nem tudunk mindenkit alulra vagy középre osztani. Értelemszerűen fiatalok és fiúk mennek felülre, idősebbek és hölgyek alulra. Vagyis, magatok között cserélhettek.
- A repülőtársaságoktól eltérően, kimondottan pl. 51. helyet nem lehetséges kiválasztani, (az 51-es hely mellé már hamarabb).
- Az ágyak nem rugósak, egyszerű kárpittal bevontak.
- Nincs mód utólagos, illetve útszakaszokra való igénylésre. (Szolnokon felugrok)
- Nemzetközi viszonylatban jelentős késéseket szedhet össze a vonat, az ezzel kapcsolatos kárigényt magadnak kell rendezni.
- Nem jár automatikusan étkezés a kusetthez.
- Esetenként meleg van a fülkében, de van, hogy a légkondit veretik. A fülkében lévő gombbal tudod ezt kismértékben állítani. Erre nincs ráhatásunk.
Az utóbbi időben több panasz is érkezett (visszaélés is) történt a fekhelyekkel = kusettekkel kapcsolatban. Ezek mindegyike nem vasutas túrázóktól érkezett, ami előtt régi vasutasként, értetlenül állunk. Próbáljuk ezeket megérteni, de a panaszok jelentős része tájékozatlanságra vezethető vissza.
Egynémelyik eset eléggé szomorú. Nem akarunk több ilyet, Reméljük az anyag iránymutatást ad a megfelelő utazási mód kiválasztásához és napunk ilyen megjegyzéseket #miértvanmeleg #miértvanhideg #miértfelsőágyas #miértalsóágyas #nemtudokülni #nemtudokaludni #csináljvalamitmertkésünk #idegenekkelnem #csakvelük #csakvelüknem #átmékazülőhelyesre #nemmondtasenkihogyezilyen.
Az elképesztőbbek: #félek #majdmegölnek #feljelentelekbenneteket #sohatöbbénemutazokvonattal #sohatöbbénemutazokveletek #miértnégyes #miérthatos #elraktadasokpénzt #mégessetudtadelintézni.
+2 best ever #holazuhanyzó #178centivagyokmiértraktálfelülre